projektbarnmat

Direktlänk till inlägg 25 april 2013

Temadag 2

Av Emma Pålsson - 25 april 2013 09:24

 

Igår var det veckans andra av tre temadagar och min mest effektiva så här långt. Denna dag räknade jag nämligen ut ett första utkast för hur mina ingredienser ska balanseras i recepten, med hänsyn till näringsinnehåll och konsistens. Det innebär att jag nu i princip har kommit så långt att maten kan lagas. Det enda som måsta göras först är att bestämma hur mycket mat som ska lagas så att jag kan planera inköp av ingredienser. Förvisso tog dessa beräkningar mig hela dagen att göra (anledningen till varför jag inte bloggade om dem igår), men jag hade faktiskt förväntat mig att det skulle ta ännu längre tid!


Det som hunnit göras idag (temadag 3) är hittills dels en fin omslagsbild till min projektrapport, dels lite research om miljömärkning och slutligen kontrollräkning så att balanseringen i mina recept stämmer, vilket jag kom fram till att den gjorde i 3 av 4 recept. Det frjärde receptet fick justeras lite, men stämmer nu bra :)


Ytterligare en uppdatering av bloggen ska göras i slutet av denna temadag. Det jag planerar att använda den till är bland annat ytterligare miljöresearch, planering av matinköp och rapportskrivande 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Pålsson - 28 maj 2013 09:55

    Rotkojs med fläskkarré     Betyg: 3.8 av 5 Pris per kg: ca 28 kr (maj 2013) Fritt från gluten, innehåller mjölkprotein Ger ca 5 port.                         Ingrediens Mängd Kålrot 220 g ...

Av Emma Pålsson - 28 maj 2013 09:50

  Sjömansbiff   Betyg: 4.4 av 5 Pris per kg: ca 22 kr (maj 2013)                         Fritt från gluten och mjölkprotein Ger ca 6 port.   Ingrediens Mängd Nötfärs (ca 10 %) 55 g Morot ...

Av Emma Pålsson - 28 maj 2013 09:45

Sejgratäng med ärtpuré    Betyg: 3.9 av 5 Pris per kg: ca 19 kr (maj 2013) Fritt från gluten, innehåller mjölkprotein Ger ca 6 port.   Ingrediens Mängd Sejfilé (fryst) 30 g Potatis ...

Av Emma Pålsson - 28 maj 2013 09:40

    Fläskkarré med skånsk potatis   Betyg: 4.5 av 5 Pris per kg: ca 19 kr (maj 2013) Innehåller gluten och mjölkprotein Ger ca 5 port.   Ingrediens Mängd Fläskkarré (benfri) 55 g Potati...

Av Emma Pålsson - 19 maj 2013 11:32


    I onsdags levererades merparten av min barnmat hem till de föräldrar och barn som ska hjälpa mig att utvärdera matens smak. Till min hjälp hade jag min pojkvän som ställde upp som kartläsare medan jag körde (det hade nog inte gått så bra att...

Presentation


Den här bloggen kan se lite tom ut just nu. Detta beror på att den är tänkt att fungera som redovisning av mitt projektarbete om barnmat. Allt eftersom projektet går framåt kommer bloggen att fyllas på.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards