projektbarnmat

Direktlänk till inlägg 12 april 2013

Utdrag ur min loggbok

Av Emma Pålsson - 12 april 2013 12:43

 

Här följer ett utdrag ur min loggbok för projektet. Det beskriver bra vad som har gjorts den senaste tiden samt vad som ska hända i projektet inom en snar framtid. Nu när ett antal kurser tagit slut har jag kunnat lägga ner mer tid på mitt projektarbete. Dock har inte bloggen uppdaterats så mycket trots att arbetet gått framåt. Jag ska se till att uppdatera den med jämnare (och kortare) mellanrum än tidigare så att det blir enklare att hänga med i vad som görs.


Onsdag 27 mars - torsdag 28 mars

Ganska lång tid har förflutit sedan jag sist ägnade lite tid åt mitt projektarbete. Under de senaste dagarna har däremot stora framsteg gjorts. Vilka råvaror som ska ingå i recepten är nu spikat och antecknat i en excel-fil. Där har jag även samlat kommentarer om mina ingredienser baserade på Naturskyddsföreningens applikation för klimatsmart mat, Grön Guide. Jag har sedan begett mig till ICA och COOP för att granska deras utbud av miljömärkning vad det gäller de ingredienser jag ska använda. Även dessa resultat finns antecknade i samma fil. Där har jag lagt fokus på att ingredienserna inte bara ska vara miljömärkta i största möjliga utsträckning utan också matcha kraven från Grön Guide, till exempel att man om man ska köpa palsternackor bör köpa svenska.


Miljömärkning har hittats på allt utom kålrot, fläskkarré och köttfärs. Dock har både COOP och ICA fläskkarré, köttfärs och kålrötter från Sverige, vilket är ett plus. Jag har tagit beslutet att inte granska Lidls miljömärkning då det är svårare för mig att ta mig dit och då ICA och COOP tillsammans redan uppfyller miljöaspekten bra.


Slutligen har jag tittat på barnmatspriser så att jag vet ungefär vilka priser jag har att matcha. Barnmaten på ICA kostade mellan 40 och 80kr per kg med ett medianvärde på cirka 55kr/kg och för COOP gällde kilopriser mellan 47 och 76 kr/kg och deras medianvärde låg på ungefär 60kr/kg. Min barnmat, om den ska vara lönsam och ekonomiskt hållbar, bör därför kosta max 60kr/kg.


Vid nästa arbetstillfälle är det dags att titta på innehållet i mina ingredienser närings- och energimässigt för att kunna få en bra balans i recepten.


Tisdag 9 april

Jag har nu börjat titta på energi- och näringsinnehåll. Till detta har jag använt sidan www.minmat.net. Här finns dock proteiner, kolhydrater och fetter angivna i gram medan jag behöver veta hur stor del de utgör av energin (dvs. i enheten kcal). Jag hittade därför mätvärden för hur många kcal ett gram protein, fett, kolhydrat motsvarade så att jag skulle kunna räkna ut hur stor procentandel av den totala energin dessa tre utgjorde var och en för sig. Här stötte jag emellertid på ett allvarligt problem. När adderade energin från proteinerna med den från kolhydraterna och fetterna så var differensen mellan summan de utgjorde och det totala energiinnehållet som minmat angett av en betydande storlek.


Minmats siffror är tagna från livsmedelsverket. Det jobbiga är att jag inte vet om det är det totala energiinnehållet eller mängden kolhydrater etc. som felar eller om inga av dessa siffror är tillförlitliga. Skillnaderna mellan värdena har både varit så att det uträknade värdet på totala energiinnehållet var mindre än det angivna för vissa ingredienser och att det uträknade varit större än det angivna för andra. Detta är ett problem som antingen måste lösas genom att hitta en ny sida med energi- och näringsinnehåll, något jag börjat söka efter, eller att utgå från att siffrorna för mängden kolhydrater, proteiner och fetter som minmat angivit stämmer och använda de energivärden jag kan räkna ut med hjälp av dem. Det sistnämnda skulle dock ge mitt projekt en betydligt lägre trovärdighet. Ett handledarmöte bör hållas snarast möjligt om detta!


Sökandet efter barn att prova min mat på är påbörjat, men än så länge utan framgång.


Fredag 12 april

Handledarmöte har hållits och där har bestämts att jag ska kontakta dietist för råd. Mejl har skickats till en dietist på barnmottagningen i Gävle och hon har svarat att hon gärna ställer upp och svarar på lite frågor. Kontakta har också tagits med öppen förskola i Hofors. På tisdag kl 10:00 ska jag gå dit på säsongsavslutning för barn i åldern 6-12 månader och se hur stort intresset är för att provsmaka min mat.


Projektrapporten har även den påbörjats men än så länge är det mesta som står i den kopierat från min projektplan. I projektplanen har vissa korrigeringar gjorts så att den bättre ska stämma överrens med hur projektet ser ut just för tillfället. Jag tänker då främst på det ändrade miljöperspektivet samt att jag bestämt mig för att matcha ett kilopris istället för ett portionspris.


Närmast i tiden ska jag knyta lite kontakter med föräldrar samt med hjälp av dietisten försöka lösa problemen med näringsbalanseringen. Även bloggen ska uppdateras lite då det inte hänt någonting där på väldigt länge. Just nu ser det ljust ut för projektet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Pålsson - 28 maj 2013 09:55

    Rotkojs med fläskkarré     Betyg: 3.8 av 5 Pris per kg: ca 28 kr (maj 2013) Fritt från gluten, innehåller mjölkprotein Ger ca 5 port.                         Ingrediens Mängd Kålrot 220 g ...

Av Emma Pålsson - 28 maj 2013 09:50

  Sjömansbiff   Betyg: 4.4 av 5 Pris per kg: ca 22 kr (maj 2013)                         Fritt från gluten och mjölkprotein Ger ca 6 port.   Ingrediens Mängd Nötfärs (ca 10 %) 55 g Morot ...

Av Emma Pålsson - 28 maj 2013 09:45

Sejgratäng med ärtpuré    Betyg: 3.9 av 5 Pris per kg: ca 19 kr (maj 2013) Fritt från gluten, innehåller mjölkprotein Ger ca 6 port.   Ingrediens Mängd Sejfilé (fryst) 30 g Potatis ...

Av Emma Pålsson - 28 maj 2013 09:40

    Fläskkarré med skånsk potatis   Betyg: 4.5 av 5 Pris per kg: ca 19 kr (maj 2013) Innehåller gluten och mjölkprotein Ger ca 5 port.   Ingrediens Mängd Fläskkarré (benfri) 55 g Potati...

Av Emma Pålsson - 19 maj 2013 11:32


    I onsdags levererades merparten av min barnmat hem till de föräldrar och barn som ska hjälpa mig att utvärdera matens smak. Till min hjälp hade jag min pojkvän som ställde upp som kartläsare medan jag körde (det hade nog inte gått så bra att...

Presentation


Den här bloggen kan se lite tom ut just nu. Detta beror på att den är tänkt att fungera som redovisning av mitt projektarbete om barnmat. Allt eftersom projektet går framåt kommer bloggen att fyllas på.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards