projektbarnmat

Alla inlägg under oktober 2012

Av Emma Pålsson - 29 oktober 2012 18:36

 


Under veckan som gått (v.43) har jag gjort många små framsteg i mitt projektarbete. Jag har hittat bra källor för barns näringsbehov samt sidor där man kan testa en produkts näringsinnehåll. Där kan man välja exempelvis potatis från en lista och sedan visas näringsfördelningen i potatisen, med andra ord hur stor del som består av kolhydrater, proteiner etc. Utöver detta har jag börjat föra loggbok även i ett worddokument, vilket förs på lite annat sätt än här på bloggen. Ett handledarsamtal har också hunnits med. Jag och min handledare har då pratat om vad som gjorts i projektet hittills samt hur det ser ut inför framtiden.


Det jag egentligen ville säga med det här inlägget är att det känns som att det flyter på ganska bra nu och jag har ganska mycket material att jobba med. Risken för att köra fast är i nuläget väldigt liten.

Av Emma Pålsson - 24 oktober 2012 21:47

 

Jag måste erkänna mig själv en aning trögstartad, men nu är i alla fall projektet igång på riktigt. Dagens arbete har handlat om att samla fakta om barns dagliga näringsbehov så att jag så småningom ska kunna välja ut läpmliga ingredienser och portionsstorlekar.


För er som inte vill vänta tills jag avslutat mitt projekt, utan vill ha möjlighet att balansera näringsinnehållet i era barns mat rätt eller ta reda på om era barn får i sig tillräckligt med näring redan nu så har jag en PDF-fil som är att rekommendera då den innehåller mycket bra information och till råga på allt är skriven av en dietist.


Att länka direkt till PDF:en går tyvärr inte. Istället ger jag er länken till min Google-sökning. Öppna länken och välj den tredje föreslgna sidan så kommer ni till dokumentet som jag pratat om


http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=energibehov+barn&oq=energibehov&gs_l=hp.1.1.0l4.3804.8344.0.10437.11.7.0.4.4.0.194.915

3j4.7.0...0.0...1c.1.mgKE5sH7cQY&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=1f59be30866182a7&bpcl=35466521&biw=1366&bih=646

Av Emma Pålsson - 3 oktober 2012 09:40

 

Projektplan

 

 

Elevens namn

Emma Pålsson

 

 

Handledarens namn

Jennie Siggstedt

 

 

Ämne

Ta fram recept för och tillverka näringsriktig, ekologisk, ekonomisk och i viss mån allergianpassad barnmat.



 

Bakgrund

I åldern 6-12 månader börjar barn att röra på sig mer. I början kan det handla om att hasa på rumpan eller krypa medan det mot slutet är vanligt att de reser på sig och tar sina första steg. I allmänhet är detta en tid när barn går från en period då de varit väldigt stilla till ett betydligt mer aktivt liv. Detta tillsammans med att barnen växer gör att det är viktigt att tillgodose deras dagliga behov av energi och näring. Men för en ung och känslig mage duger inte vilken energi som helst och vi måste därför ställa vissa kvalitetskrav på barnens mat.


För att undvika att barnen får i sig konstgjorda tillsatser och konserveringsmedel är ett alternativ att tillaga egen barnmat. Men för att kunna göra detta är det viktigt att veta hur en måltid för barn i den ålder det handlar om ska vara uppbyggd.”För att barnet ska få en god hälsoutveckling behövs en bra och varierad kost”, skriver dietisten Turid Osland Johansson i Rikshandboken barnhälsovård (reviderad av dietisten Julia Backlund 2012-05-10). Denna vetenskapliga text innehåller även hänvisningar om mat som inte bör ges till barn under ett år samt om näringsämnen som det är viktigt att de får i sig under denna tid.


En undersökning som liknar denna har gjorts av Maria Melin och innehåller fakta hämtat från bland annat Svenska Livsmedelsverket och Mannerheims barnskyddsförbund. Denna rapport fokuserar på barn i åldern 0-12 månader och innehåller en mängd olika recept på hemlagad barnmat samt information om mat som kan orsaka exempelvis diarré eller förstoppning.


Mitt projekt kommer att, i viss utsträckning likna dessa undersökningar. Det som dock skiljer mitt projekt från dem är det ekonomiska och ekologiska perspektivet. Produkterna jag utvecklar ska varken skada barnens magar, miljön eller plånboken.


Rikshandboken barnmat: http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Mat-och-dryck-forsta-aret/Mat-och-naring-6-12-manader/ 

 Mat för små magar: http://www.barnmat.net/lasa.pdf



 

Problemformulering

Syfte

Att ta fram näringsriktiga, goda och mer miljövänliga alternativ till burkmat åt barn i åldern 6-12mån för vilken produktionskostnaden per portion inte ska överstiga priset på befintlig barnmat.

Frågeställningar

  • Hur stort är det dagliga näringsbehovet för barn i åldern 6-12 månader?
  • Hur stor del av näringsintaget ska bestå av proteiner, kolhydrater, vitaminer, fetter etc.?
  • Var/Hur kan man få tag på bra råvaror/produkter för vilka produktion och transport släppt ut så lite CO2 och miljöskadliga ämnen som möjligt?
  • Hur får man tag på råvaror/produkter till rimliga priser utan att kompromissa alltför mycket vad det gäller kvalitet?
  • Hur kan man göra för att uppfylla kraven på näringsinnehåll, låga utsläpp och kostnad i mat som anpassats för allergiska barn (glutenfritt och fritt från mjölkprotein)?
  • Vilka smaker/konsistenser/vilken mat tycker barn i den avsedda åldern om?

 

Metod

Först och främst ska jag via tillförlitliga internetsidor, faktatexter och eventuellt kontakt med dietist ta reda på vilka krav på näringsinnehåll jag ska ställa på de produkter jag tar fram och hur näringsinnehållet ska balanseras. För att hitta produkter som matchar de värden jag får fram ska jag sedan studera innehållsförteckningar. Där brukar information om varifrån en produkt kommer samt om var den förpackats finnas. På så sätt kan man undvika produkter som exempelvis förpackats i andra länder eller fiskar som simmat i väldigt förorenade vatten. Om sådan information saknas eller om produkten är en råvara och på så sätt saknar förpackning kan man istället försöka ta kontakt med företaget som ligger bakom den för att få denna information. Om även sådan information saknas kan man börja med att ta kontakt med ledningen för livsmedelsbutiken där varan säljs.


Genom att granska försäljningspriserna för barnmat i livsmedelsbutiker som finns utspridda över hela Sverige (i detta fall ICA, COOP och Lidl) kan jag få veta hur mycket lika stora portioner av min barnmat får kosta att tillverka för att inte recepten endast ska rikta sig mot rikare barnfamiljer.


När jag fått fram produkter som, i den utsträckning det är möjligt, uppfyller mina krav ska jag ta kontakt med några föräldrar som har barn i den ålder min mat är anpassad för så jag kan se om den fungerar smakmässigt. Jag har som mål att ta fram 4-5 olika recept av vilka alla ska uppfylla krav på näringsriktighet och smak. Åtminstone ett recept ska uppfylla miljökravet och detsamma gäller ekonomikravet. Detta är dock ett minimum. Riktlinjen är att samtliga recept ska uppfylla alla krav och kompromisser ska endast ske om detta är praktiskt omöjligt. Kompromisser, om de behövs, ska då avvika så lite från riktlinjerna som möjligt.


De färdiga recepten och slutrapporten ska redovisas på en blogg som även kommer att fungera som en loggbok tillgänglig för allmänheten. Här kommer man att kunna se vilka framsteg som görs i projektet, men siffervärden kommer inte att publiceras förrän projektet är helt genomfört. Detta för att folk ska kunna engagera sig i ämnet och ställa frågor om projektet men inte kopiera mitt arbete.



 

Tidsplan

  • Hitta tillförlitliga källor med uppgifter om dagliga näringsbehovet för barn i den valda åldern samt hur stor del respektive grupp (vitaminer, proteiner etc.) ska utgöra
  • Undersöka näringsinnehållet för potentiella ingredienser för att hitta råvaror som kan matcha dessa siffror (vissa allergianpassade)
  • Beräkna hur stor mängd av respektive råvaror som behövs för att få bra balans mellan de olika näringsämnena
  • Titta upp kostanden för dessa råvaror samt försäljningskostnaden för befintlig barnmat för att se om jag kan matcha dessa priser
  • Ta reda på hur långt råvarorna har transporterats samt om några miljöfarliga ämnen använts vid behandling/förpackning för att hitta råvaror med så låg miljöbelastning som möjligt
  • Tillaga barnmaten enligt recepten jag tagit fram och prova den på barn i den intressanta åldern för att se hur den fungerar smakmässigt
  • Försöka hitta sätt att justera de recept som har brister inom smak, produktionskostnad, näringsinnehåll eller miljökrav
  • Lägga ut de färdiga recepten på en blogg där de är tillgängliga för allmänheten

Presentation


Den här bloggen kan se lite tom ut just nu. Detta beror på att den är tänkt att fungera som redovisning av mitt projektarbete om barnmat. Allt eftersom projektet går framåt kommer bloggen att fyllas på.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards